Zbirka predmetov srednjega in novega veka - Notranjski muzej
Show menu

Zbirka predmetov srednjega in novega veka

V zbirki je predvsem materialna dediščina gradov in dvorcev na Notranjskem. V njej prevladujejo predmeti iz Predjamskega gradu in gradu Snežnik. Zaščitne arheološke raziskave v obeh grajskih kompleksih je več let opravljal Notranjski muzej Postojna.

Svetilke

inv. št.: A/III 6130–6134

premer ustja: od 9,5 do 11 cm

Predjamski grad, Veliki spodmol (Kostnica), arheološka izkopavanja, 1991

Skledaste in ovalne lončene svetilke imajo izrazit lij na katerem je slonel stenj. Glede na uporabo goriva, loj ali olje, jih imenujemo tudi lojenke ali oljenke. Od 13. stoletja naprej so bile obvezen del hišna oprema. V Predjamskem gradu jih je bilo odkritih izredno veliko. Ožgani liji pa pričajo tudi o njihovi intenzivni uporabi.

Literatura: V. Schein, A. Bavdek, Nova podoba gradu v Predjami. Predjamski zaklad. Notranjski muzej, Postojna, 2015, str. 45. A. Bavdek et al., Muzej krasa, vodnik stalne razstave (ur. Alenka Čuk, Magda Peršič). Zavod znanje Postojna, OE Notranjski muzej Postojna, Postojna, 2015, str. 116, 152.

Foto: M. Prešeren

Krožnik

inv. št.: A/III 6109

premer ustja: 30 cm

Predjamski grad, Brezno, arheološka izkopavanja, 1990

Izredno lepo okrašen krožnik iz keramike je v Predjamski grad prav gotovo prišel z italijanskega prostora. Krožnik ima značilen, v renesansi priljubljen graviran in barvan okras, na robu je bogat rastlinski motiv, centralni okras pa predstavlja doprsno žensko figuro s cvetovi ob straneh in z delno ohranjenim pasom, na kateri sta še vidni vrezani črki. Tako okrašeni krožniki so značilni za 15. in še 16. stoletje, ko je bilo v navadi, da sta si zaročenca darovala posodo okrašeno s človeško figuro ali s simboli.

Literatura: V. Schein, A. Bavdek, Nova podoba gradu v Predjami. Predjamski zaklad. Notranjski muzej, Postojna, 2015, str. 49. A. Bavdeket al., Muzej krasa, vodnik stalne razstave (ur. Alenka Čuk, Magda Peršič). Zavod znanje Postojna, OE Notranjski muzej Postojna, Postojna, 2015, str. 116, 151.

Foto: M. Prešeren